lørdag 27. juli 2013

Anno 1985 - Per Spook-gensere

Den superpopulære Per Spook-genseren fra 80-tallet
er funnet frem fra glemselen. Eller fra loftet, for å si det sånn.
Nå i disse gjenbrukstider, er det fint å kunne ta frem fine plagg
som er tatt godt vare på.
I 1985 (eller våren 1986) hadde jeg og min mann
hver vår Per Spook-genser.

Min svigermor strikket min manns genser, og
han ville ha vanlig båthals/tversoverhals, ikke
slik halsåpningen opprinnelig var på mønsteret.
Den er i grått og hvitt, sansynligvis i Per Gynt-garn.





Nå har vår datter overtatt den, og den passer henne perfekt.
Den var såpass mye brukt, at det var hull på albuene.
Det har svigermor stoppet, så fint og elegant, at det ikke synes.
Det er faktisk andre gang den er blitt lappet!
Slik er det med enkelte strikkeplagg, som blir
til yndlingsgensere! Heldigvis er genseren like fin!





Her er min genser, i grått med lysegrått mønster og orginal halsåpning.
Den er også mye bruk, med hvit skjort inni, slik det skulle være på 80-tallet.

Min genser var et pinne- og sy-samarbeid. Jeg strikket bolen, min
tante (som jeg da bodde på hybel hos), strikket ermene, så monterte
min mamma genseren. Koselig å tenke på.
Den er litt stor til min datter, og hun liker ikke "hals-løsningen".
Den passer ennå til meg, så kanskje jeg skal ta den i bruk igjen..



Min kjære datter er snill som stiller opp som modell,
men så er hun jo også vår solstråle.
Ordene på bildet mitt, under her passer godt, siden hun er
fotografert i hagen vår:

Hvor hun enn gikk, så blomstret gleden!
(evt. livslysten, lykken osv.)




Da bildet ble tatt, midt i juli, var det 10 grader i Tromsø.
Litt vind, og regn i lufta, gjorde det "hustrig!.
Godt å ha på seg en god og varm ullgenser da!

Ha en fin dag!

Ingrid




12 kommentarer:

  1. Nydelig genser, er nok enig med din datter når det gjelder halsen ;)

    SvarSlett
  2. Så koselig å hente frem gamle gensere! :) Der ser man altså, hjemmestrikket varer lenge og bærer med seg historie gjennom årene :) Jakken i forrige innlegg var virkelig flott! Likte både fargen og mønstret :)
    Fortsatt god sommer til deg. Deilig at finværet endelig kom nordover :)

    SvarSlett
  3. Flott genser, artig å se mønsteret og modellen igjen. Så bra at du tok vare på dem, kjekt med gjenbruk! :-)

    SvarSlett
  4. Så morsomt gjensyn med en av 80 tallets store slager. Den var vel 80 tallets svar på Skappelgenseren :-)

    SvarSlett
  5. Sånne gamle minner er kjekt å ta vare på. Flotte var de også :) Hadde en flott genser (fanagenser)fra den tiden jeg også som jeg gav vekk. Har nok angret litt på det, men den var blitt litt i minste laget. Håper hun som fikk den har hatt glede av den :)
    Hilsen fra Anette

    SvarSlett
  6. Takk for kommentar på bloggen min! Venninnen min ble veldig glad for vottene og lovet at de kommer til å bli flittig brukt :)

    SvarSlett
  7. Ganske pussig - i dag kikket jeg på Spook-genseren på Ravelry og lurte på hvor det hadde blitt av den, den er jo så fin og fortjener absolutt å komme frem fra glemselen! Jeg planlegger å strikke en til meg selv etter hvert, det er sannelig på tide, mer enn 30 år etter at mønsteret kom ut (1981, til Husflidens 90-årsjubileum)!
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Erdetså lenge siden mønsteret kom! Husker at keg strikket baby-Sppok genser til min sønn i 1992. Men sokker og votter :). Nå har jeg vasket opp min, med orginal hals- felling. Passer den fortsatt, og har planer om å ta den i bruke igjen. Så spennende å høre at du planlegger å strikke en til deg selv. Ha en fin dag! :)

      Slett
  8. Så kjekt at de ble tatt vare på da. Hun kledde den med båthals best. Flotte gensere. Masse arbeide å strikke disse så bra de blir brukt.
    Klem

    SvarSlett
  9. Denne genseren var veldig
    populær og fin ikke minst.
    Mye arbeid er lagt ned i et
    slikt håndarbeide.
    Fortsatt fin helg,kos deg.

    SvarSlett
  10. Det er så fint å kunne ta frem gamle gensere og la dem få ny brukstid. Moro med gamle minner om samstrikk.

    SvarSlett
  11. Hej!
    Så kul att tröjorna kom till användning igen - de är så fina.
    Jag tog mig friheten att länka till det här inlägget från min blogg där jag skriver om Per Spook.
    Birgitta

    SvarSlett

Synes det er veldig hyggelig med koselige kommentarer og tilbakemeldinger. blir veldig glad om du vil legge igjen en liten kommentar eller et smil, så jeg ser at du vært på besøk :)