søndag 12. mai 2013

Fra "hakke" peiling til kunnskapsløft på en helg


Har lenge hatt lyst til å lære meg å hakke.
Det er en form for strikkehekling. Min datter
lærte seg å hakke på skolen, og vi har lenge hatt
en hakkekrok. Det er en slags heklekrok med krok i begge ender.




Ikke slik... Dette ble hverken pent eller riktig.
Misforsto oppskriften/innføringen om hakking i boka
"Hakke peiling? fra "Du Store Alpakka."
Det var bare å krype til korset, og rekke opp.



Men siden været var så bra i helga, og sola varmet
som på en sommerdag, så var jeg like blid etter opprekkinga.
Tenker som Pippi Langstrømpe: "Dette har jeg
ikke gjort før, så det får jeg sikkert til".








Joda, det skjedde et lite kunnskapsløft i helga,
når det gjelder hakking.
Jeg fikk til å hakke en gryteklut. Den ble
nok litt ujevn og "nybegynner"-preget. Men
utrolig tykk og praktisk!

Nå trenger jeg ikke si: "Hakke peiling", når noen spør hvordan
det er å hakke. Da svarer jeg: "Det KAN jeg". :)









Grytekluten er hakket i bomullsgarn, den er 18x24 cm.
Det lyseblåe er dobbelt "Anna og Claras Bomuldsgarn",
 og det hvite er "Mandarin Petit".
Oppskriften fant jeg i samme boka, som er ei
innføringsbok i hekling, hakking og pjoning.







Som dere ser passer grytekluten fint inn i Ingridstua, sammen med
de fine kopphånddukene og kopptuen som jeg
har fått i presanger.
Tusen takk for alle hyggelige kommentarer, og
velkommen til nye følgere! Det varmer mitt bloggehjerte!
Ønsker dere ei fin uke!
Blogghilsen fra Ingrid 


5 kommentarer:

  1. Artig å lære nye teknikker, grytekluten ble flott- og passer jo så fint sammen med de andre kjøkkenklutene!
    Jeg har ikke prøvd pjoning, men skal aldri si aldri! :-)

    SvarSlett
  2. Det ble jo kjempebra! For min del er det fremdeles "hakke peiling", men kanskje det er verdt å lære seg? :)

    SvarSlett
  3. Så flink du er! Og kjempefine farger på grytekluten din :)

    SvarSlett
  4. Wow, så flink du er! Har aldri prøvd det før, men har sett heftet. Passet perfekt sammen med kluter og håndklær;) Delikate farger du velger:)

    SvarSlett
  5. ahh, så mye fint her på krokene dine!!
    Endelig godt å høre om at kunnskapsløftet fungerer!! Skal si du er tålmodig og flink, sol eller ikke sol!! :O)
    Gratulerer med nyervervet kunnskap!!
    kos deg !!

    SvarSlett

Synes det er veldig hyggelig med koselige kommentarer og tilbakemeldinger. blir veldig glad om du vil legge igjen en liten kommentar eller et smil, så jeg ser at du vært på besøk :)