torsdag 25. april 2013

Enkel babyjakke i silkegarn

 
 
 
Her er min variant av Pickles' "Enkel jakke".
Strikket i str. 0 - 3 mnd.
 
Jeg har jo tidligere skrevet om det fine silkegarnet jeg kjøpte
på opphørssalg for mange år siden. Av garnet, 100% silke fra Italia,
har jeg bl.a. strikket babykjole som jeg blogget om her.
 
Jeg hadde ett og et halvt nøste dongeriblått og et halvt nøste brunt igjen.
Hadde lyst til å strikke noe smått til en liten gutt som kommer i juni.
Tenkte jeg skulle glede min tidligere fysioterapeut med barselgave,
hun blir mor for første gang. :)
 
 
 
 
 
 
Fant oppskriften på "Enkel jakke", og den passet sånn cirka med
strikkefastheten på mitt garn. Gjorde noen få justeringer.
Men så kom det STORE spørsmålet.. Hvor mange knapper??
 


 
 
 
Jeg hadde strikket åtte knapphull. Hadde kjøpt åtte knapper.
Da jeg kom hjem, og prøvde dette skikkelig, så kom tvilen.
Det ble jo altfor tett, alt for mange knapper.
Hva skulle jeg velge?
Det er da jeg tar kontakt med min "Strikkeklaraklok",
i dette tilfellet min venninne Blåbærlina. Ja, hun med den
koselige bloggen ved samme navn.
Det endte med fire knapper, og resten av knapphullene ble sydd pent igjen.
 
 
 

 
 
Hva har så puten på bildet å gjøre?
Måtte bare vise frem den herlige puten med
den flotte teksten, som jeg kjøpte
på HM Home i dag! "smelt"
 
Og vet dere hva....
 

 
i forrige uke, under rydding i et skap jeg hadde forsømt,
dukket det jammen opp 2 - 3 nøster til av silkegarnet,
det jeg var HELT bombesikker på at jeg hadde brukt opp. hihi!
 
Bare å hive seg på pinnene og strikke et litt større plagg :)
 




Selvom jakken ble liten, så ble jeg fornøyd med den!
Og jeg er overbevist om at Blåbærlina og jeg valgte rett, kun fire knapper!
Hva synes du?
 
Tusen hjertelig takk for alle koselige kommentarer dere har lagt igjen hos meg!
Det varmer hjertet!
 
Ha en fin kveld!
 
 
Blogghilsen fra Ingrid

12 kommentarer:

  1. Veldig søt jakke! :) Ble fint med fire knapper

    SvarSlett
  2. Åh, sååå nydelig den ble! Likte alt med den! Fargene og knappene passa så fint sammen:) Er enig med deg, 4 knapper var finest. Også i silke er jo dette ren luksusjakke. Kjempefin presang å gi, den blir nok satt pris på!

    Ha en fin kveld idere!
    Klem:)

    SvarSlett
  3. Den ble kjempesøt, herlig når det dukker opp glemte skatter.... det ble flott med 4 knapper, ha en herlig helg hos deg!

    SvarSlett
  4. Kjempefin jakke! Herlig med 100%silke! 4 knapper var heilt perfekt syns eg. Ønsker deg ei flott helg:)
    Sigrid:)

    SvarSlett
  5. Supersøt jakke! (som også står på min lange strikkeliste..) Og heeelt enig med deg og Blåbærlina, 4 knapper ble perfekt på ett så lite plagg :) Det garnet ser bare herlig ut :)

    EHm, så du måtte også på H&M Home i går? Jeg 'måtte' jo dit for å kjøpe den barnekleshengern jeg viste i bloggen + noe annet interiær-stæsj ;) Flott butikk!

    Ha ei flott helg!
    Klem

    PS - Det blir sauer i postkassa i dag :) (hihi, og nå tenkte jeg at akkurat den setningen ble ganske morsom for de som ikke vet hva det er snakk om..)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for de rosa sauene. Hihi. Har tatt de inn i stua. Over helga sendes de sørover til glad mottaker :) Takk for Kjemoekoselig kommentar.

      Ja, måtte selvfølgelig innom HM Home på åpningsdagen. Nye kopphåndduker til strikkaklutene bl.a. Flott butikk med mye fint stasj, ja!

      God helg! Klem fra meg.

      PS: Lykke til i morgen.

      Slett
    2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
  6. For en nydelig liten jakke! Fire knapper var perfekt, synes jeg :)
    Hihi, morsom at det dukket opp mer garn, men hvis det er godt å strikke med, så gjør jo ikke det så mye ;) H&M Home er en farlig fristende butikk :D
    Ha ei fin helg, klem fra Martine

    SvarSlett
  7. For en yndig jakke!
    Ønsker deg en fin dag!

    SvarSlett
  8. Hei!
    Første gang jeg er på besøk hos deg. Synes du har en koselig og kreativ blogg, og jeg har like godt lagt meg til som følger. Så finner jeg deg igjen :)
    Ha en fin kveld!
    Anette

    SvarSlett
  9. Kjempefin jakke i flott farge. Mere enn nok med 4 knapper vel.
    Klem

    SvarSlett

Synes det er veldig hyggelig med koselige kommentarer og tilbakemeldinger. blir veldig glad om du vil legge igjen en liten kommentar eller et smil, så jeg ser at du vært på besøk :)