søndag 17. mars 2013

Tovet sitteunderlag

Det nærmer seg påske og forhåpentligvis mange anledninger til å nyte friluftslivets gleder.

Lange skiturer, matpauser og kaffekose i sneborger, eller på en benk i hagen.
Spidding av pølser på bål, varm kakao og appelsiner. Og selvfølgelig kvikklunsj.
Uansett hvor man setter seg ned, så er det godt å ha noe varmt under baken.




Oppskrift på tovet sitteunderlag fant jeg i "Familien" nr. 13/2011.
Strikkes av fritidsgarn på pinner nr. 5 1/2.

Legg opp 116 m på rundp. nr. 5 1/2
Strikkes til total lengde 55 cm.
Når arbeidet måler 51,5 cm felles til handtak.
Strikk 20 m, fell av 18 m, str 40 m, fell av 18 m, str 20 m.
På neste omg legges de avfelte m opp igjen.
Str videre over alle m til arb. måler ca 55 cm.
Strikk 1 omg vr. Fell rett av.




Montering: Sy sammen bunnen. Broder med kjedesting ønsket mønster
(jeg har brodert på hjerter som jeg er så glad i).
Toves i maskin på 30-60 grader med vanlig vaskepulver på et vanlig vaskeprogram. Jeg tovet på 40 grader.
Ta plagget ut av maskinen og form det til mens det er vått.
La det tørke flatt.
Fyll puten med sitteunderlagsmateriell, og sy sammen der håntaket begynner.




Som dere ser, så har jeg strikket en i tidligere. "Me har juksa litt på førehånd", som Ingrid Espelid pleier å si.
Det blå/grønne har vært et strikkesamarbeid mellom meg og min datter.
Da min datter strikker jevnere og fastere enn meg, så ble det litt forskjell fra der jeg tok over... Uuups!
Derfor "buler" underlaget litt ut fra den brede, turkise stripa og oppover.
Vi manglet sitteunderlag til å putte inni, så det må vi ordne etterpå.
Har ikke bestemt meg for om jeg skal prøve å tove det litt ekstra.










Sola glimret med sitt fravær da jeg skulle ta bilder ute i dag.
Kraftig vind, bilistene her nord anbefales å holde seg inne.
Så de ble kun en kjapp tur ut, litt "styling" for bildenes skyld og
jeg var snar inn igjen.








Vi satser på sol og fint i påsken, slik at vi kan komme oss ut på tur.
Ønsker alle en fin søndag, og takker for alle flotte kommentarer!
Blir så glad for nye lesere, og at dere legger igjen et smil eller noen ord,
så jeg ser at dere har vært her!
Hilsen fra Ingrid


16 kommentarer:

  1. Knallfine underlag du har laget Ingrid!
    Flotte bilder som gir påskestemning!
    God idé til all Finulla mi :O)

    klem og god søndagskveld til deg fra meg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror nok helt sikkert at finulla vil egne seg godt til sitteunderlag! Det garnet blir jo også så deilig når det toves!

      Takk for koselig kommentar! Klem

      Slett
  2. Super smarte sitte underlag. Slike vil jeg også lage.
    Har laget mange tidligere, men de er bare enkle. Lurt å kunne putte noe inni.
    Klem Tone

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir stødigere, og mer som en pute med sitteu nderlag inni.
      Tusen takk for hyggelig kommentar, og for at du titter innom meg!
      Klem fra Ingrid

      Slett
  3. De blå/grønn fargene var helt nydelige! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Fint fargesymfoni!
      Tusen takk for kommentaren din :)
      Hilsen Ingrid

      Slett
  4. Så flott sitteunderlag! Jeg har tenkt på det så lenge, at jeg vil strikke slike. Mangler ikke akkurat garn...hihi. Så takk for ett lite dytt nå! Kjempesmart måte å strikke de på forresten.

    Ha ei flott uke
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Garn har vi vel mer enn nok av. Hihi!
      Sitteunderlagene kan jo strikkes i all slags ullgarn, som kan toves!
      Tusen takk for koselig kommentar!
      Fin uke til deg også!
      Klem

      Slett
  5. Nydelige fargesammensetning! og takk for at dunlegger ut oppskrift:) Du er så flink med stylingen også;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for fine ord! Fint om oppsskriften inspirerer :)
      Styling er ikke alltid så lett, prøver å variere bildene litt. I iveren etter å vise frem det jeg lager, så er det fort gjort at bildene ikke blir så kreative. Hehe! Glad for at du liker disse :)
      Hilsen Ingrid

      Slett
  6. Nydelige blåfarger, gikk rett hjem hos meg. En super variant av sitteunderlag det der - skulle holde på varmen ;)

    Eli Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for kommentaren din her, og for kommentaren på Liverpoolvottene. Send mailadr din til meg på i-hemmin@online.no så sender jeg oppsskrift på vottene.
      Hilsen Ingrid

      Slett
  7. Hei Ingrid :)
    Tusen takk for dine fine hilsen hos meg! Gjør meg glad ;)
    Skal si du er god med strikkepinnene, kjempefine sitteunderlag!
    Tror nok at strikking ikke er en kunst jeg kommer til å lære meg...
    Ser at datteren din er like flink som deg, kjempefin genser :)
    Ønsker deg herlige dager!
    Klem Mirjam

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for fine og varmende ord! Ikke alle som trenger å være interessert i strikking! Du legger ut så mange fine bilder på din blogg - til inspirasjon!

      Hilsen Ingrid

      Slett
  8. Sitteunderlagene er kjempefine, god design !! Du er god på rapporter og farger!
    Hva slags fyll bruker du i underlagene.

    Mvh Imponert

    SvarSlett
  9. Hei, takk for hyggelig kommentar.
    Jeg bruker vanlige isopor-sitteunderlag inni. Slike du kjøper i butikk for en rimelig penge. Klipper de til hvis de blir for stor.
    Hilsen Ingrid

    SvarSlett

Synes det er veldig hyggelig med koselige kommentarer og tilbakemeldinger. blir veldig glad om du vil legge igjen en liten kommentar eller et smil, så jeg ser at du vært på besøk :)