søndag 3. mars 2013

Snurrestrømper uten hælfelling




 
Snurrestrømper er morsomme og enkle å strikke.
Her viser "modellen" min frem to ulike farger. Strømpene er strikket i garnet STERK fra DSA.  Inneholder 40% alpakka, 40% merino ull og 20% nylon.
Egner seg derfor godt til strømper.
Går også fint an å strikke i annet garn også, f.eks. SISU.
 
 
 
 
 
I dag kunne vi ta bilder ute, slik at fargene kom
sånn noenlunde riktig frem på bildene.
Snurringen gjør at strømpene blir så elastiske,
at du ikke trenger å strikke hæl.
En drøm for de som sliter med hælfelling.
 
 
 
 
Gradestokken viste - 6 grader, og det var kraftig vind,
godt å strikke de strømpekledde føtter i et par selskinnsko :)
 
 

 
Oppskrift på damestrømper uten hælfelling:
 
Legg opp 54 masker på strømpepinner nr. 3.
Strikk 3 rett og 3 vrang i 3 omg.
(du kan også strikke 6 omg. rillekant)
4.omg: 1 vr, *3 rett, 3 vr* gjentas til det er 2 m igjen på
siste pinne, strikk 2 vr. Gjenta i 2 omg. til.
For hver 4. omgang forskyves de 3 rette og 3 vrange med 1 maske.
Fortsett slik til arbeidet måler ca. 40 cm.
Tåfelling: Strikk *7 masker, 2 sm,* Gjenta 6 ganger.
Strikk 1 omg. uten felling.
Strikk *6 masker, 2 sm*, gjenta ut omgangen.
Strikk 1 omg. uten felling.
Strikk*5 masker, 2 sm*, gjenta ut omg.
Strikk *4 mask, 2 sm*, gjenta ut omg.
Fell til det er 6 masker igjen.
Tre tråden gjennom alle maskene, og stram til.




 
 
 
Har hatt ei koselig helg med mye strikking.
Ingenting er som morgenkaffe og strikking en tidlig morgen i Ingridstua.
 
 
 
 
Min venninne Nina har ønsket seg snurrestrømper etter
at hennes to døtre fikk slike i fargen lysegrått til jul.
Fargen hun ønsker seg er grå/beige som på bildet over.
 
Hvilken farge liker du best?
 
Ha en fin søndagskveld!
 
 
Blogghilsen fra Ingrid
 
 

14 kommentarer:

  1. Å disse sokkene så fine ut.
    Ang farger så likte jeg alle 3.
    Likte de så godt så kanskje jeg
    skal prøve meg på oppskrifta du la ut.
    Tusen takk for du delte den med oss andre.
    Ønsker deg ei fin uke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig da, at strømpene inspirerer. Glemte å si at det går med to nøster Sterk. En til hver strømpe. Vil man ha de lengere, så er det bare å kjøpe inn mer garn :)

      Slett
  2. Så flotte strømper, og tusen takk for oppskrift! Disse må jeg nok prøve meg på :) Sterk er et fantastisk garn, jeg strikker faktisk Mariusgenser i det garnet nå :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for kjempekoselig kommentar. Så spennende med Marius- genser i dette garnet. Blir sikkert myk, varm og deilig. Gleder meg til å se på bloggen din etterhvert :)

      Slett
  3. Flotte sokker!
    Tror jeg må prøve meg på et par sånne til ungene som vokser ut av sokkene så fort...

    SvarSlett
  4. Oj, jeg gleder meg, skal si du er rask med pinnene!!
    Snill som lytter til ønsker..... :O)
    Veldig fine strømper du har strikket! Og jentene digger sine grå!
    Og så bra at du deler mønster med oss :O)
    Mange gode klemmer fra meg

    SvarSlett
  5. Etter et tilfeldig besøk her inne i går kveld har jeg nå vært ute og kjøpt garn til snurresokker. Så flotte, og det beste - uten hæl...

    Klem :o)

    SvarSlett
  6. Herlige farger på de sokkene, man blir jo glad bare av å se på de :)

    Ønsker deg en fin fin uke :) klem

    SvarSlett
  7. Slike sokker er berre fantastiske! Har ein del slike sjølv og dei er i bruk kvar dag:) herlige farger du har brukt! Ha ein fin kveld! Sigrid:)

    SvarSlett
  8. Har aldrig sett sånne sokker før, det er jo kjempesmart :) syns egentlig ikke det er noe problem å strikke hel, men det er jo fint om man slipper. Disse skal jeg huske:)

    SvarSlett
  9. Så flotte de var! Har jo sett disse til små bebiser, men selvfølgelig kan vi som er stor også bruke de! ;) Herlig - og takk for mønster :)

    Ha ei fin uke
    Klem

    SvarSlett
  10. Hei. Skal man strikke omgang 4, 3 ganger og 1 omgang 3 r og 3 v. Før man starter på nr 4 igjen?

    SvarSlett
  11. Skal man strikke 3 runder hver gang? Jeg er på en runde nå hvor man skal forskyve slik at det blir 6 rette etter hverandre. Stemmer det?

    SvarSlett
    Svar
    1. Legg opp 52 eller 56 masker så stemmer det:)

      Slett

Synes det er veldig hyggelig med koselige kommentarer og tilbakemeldinger. blir veldig glad om du vil legge igjen en liten kommentar eller et smil, så jeg ser at du vært på besøk :)