søndag 3. februar 2013

Grytekluter og 50-tallsstil i Ingridstua

I Ingridstua er det mye av innredningen som er 50-60 tallsinspirert. Noe av det er grytekluter som er små og tynne, og ment til å ha på pynt. Noen er helt nye, men laget etter gammelt mønster. Jeg synes pastellfargene fra den tiden er kjempefine, og passer godt inn på kjøkkenet.


En nydelig gul puddingform er en av de nye "gamle" gavene jeg har fått til Ingridstua. Tusen takk svigermor!

Den passer veldig godt til de to parene med gule og hvit grytekluter i 50-talls stil som jeg har fra før.

 

.
Jeg har litt dilla på grytekluter.
De mintgrønne gryteklutene har jeg i to varianter. Ett par med grønt i midten, og ett par med hvitt i midten.
Grytekluten som er utformet som kjole, har min mamma heklet. Det
var også vanlig på 50- 60 tallet å lage grytekluter som var formet som figurer. F.eks. mugger, vaser, kopper, eller som her: kjole.



 




Jeg har også en lidenskap for Greengate. Her er to skåler i vårens/sommerens nyheter. Rosa og mintgrønn med polkadotter. De passet godt med grytelappen som underlag. Minner meg om de gode vår- og sommerdager som vi har i vente.
Mintgrønt, rosa og hvitt er nydelig i lag. Passer fint mot den lyseblå duken.

Den mintgrønne skålen med rød kant har en nydelig blomsterbord inni.


 

 
Et utvalgt av fine  grytekluter henger på stas på kjøkkenet i Ingridstua
Synes det finnes mange, utrolig fine varianter.
 
 
Blogghilsen fra Ingrid

8 kommentarer:

  1. Disse her var da utrolig koselige og fargerike!
    Ha en god kveld. Jeg besøker nok bloggen din igjen!

    SvarSlett
  2. Masse fine gryteklutar:) Og den puddingforma di såg jammen flott ut:)

    SvarSlett
  3. Hej! Jag snubblade in här och fick se väldigt vackra pannlappar. Blev även lite nostalgisk för den vit-gröna,en sådan virkade jag samma mönster när jag var ung. Ha en god kväll.

    SvarSlett
  4. Takk for hyggelig kommentar på bloggen min :) Det var så koselig å lese om dukkeklærne dine under her - jeg hadde akkurat samme følelsen når jeg var liten! Lykken er å være dukkemamma og få hjemmestrikkede klær til babyen :)

    SvarSlett
  5. Hei på deg.
    Ser vi har samme interesser så jeg legger meg som følger på bloggen din. Fin blogg, liker innlegget ditt med gryteklutene.
    Klem fra Ann-Jorun, fiksemalla

    SvarSlett
  6. Så koselig med mange kommentarer her Ingrid!
    Koselig innlegg med mange fine pasteller! Vi har jo unektelig litt
    felles diller. Pasteller, greengate, grytekluter, 50-tallstilen....
    dukkeklær....og fine, søte bilder fra Ingridstua!!

    Litt seint ute med kommentar, har vært borte i helga og da blir man akterutseilt...

    God klem fra Nina

    SvarSlett
  7. Så koselig og flott blogg du har her. La meg til som følger for her stikker jeg gjerne innom igjen.
    Klem Tone

    SvarSlett
  8. Tusen hjertelig takk for alle koselige kommantarer. Det betyr så mye :) Ha en fin kveld! :)

    SvarSlett

Synes det er veldig hyggelig med koselige kommentarer og tilbakemeldinger. blir veldig glad om du vil legge igjen en liten kommentar eller et smil, så jeg ser at du vært på besøk :)